Sázava,5-7/7/2013

Prodloužený víkend v Sázavě byl ve znamení krásného počasí, kterého jsme využili k příjemným procházkám a návštěvám okolí. Páteční cesta vlakem nám trvala přes 4 hodiny, když jsme se dostali na zastávku Sázava-Černé Budy dozvěděli jsme se o probíhající pouti (sv.Prokopa) a o spoustě doprovodných programů (jízdy Posázavským pacifikem,historickými vlaky, sklářském jarmarku, hudebním programu atd). Páteční odpoledne jsme využili k prohlídce sázavského kláštěra. Tento klášter je spjatý s životem českého patrona sv.Prokopa.Na jeho památku se koná svatoprokoposká pouť, kterou jsme také navštívili. Klášter byl založený v roce 1032.Expozice nás provedla tisíciletím v dějinách. V zahradě jsou odkryté základy kostela sv.Kříže z 11.stol. V barokním chrámu se nachází zázračný Milostný obraz.V roce 2007 zde byla objevena bohatá barokní a fresková výzdoba.Doporučuji návštěvu tohoto tajuplného místa. V Sázavě se také narodil dramatik,herec a básník Jiří Voskovec, kterému je věnována úžasná dobová hospůdka Pod klášterem. Druhý den se cesty na výlety rozdělily a já jsem vyrazila směr vyhlídka nad městem,kde jsem se setkala s 94.letým turistou (jeho hlavní rady-choďte do přírody,nekuřte a každé ráno cvičte taiči), poté jsem se přesunula na vlakové nádraží,kde jsem měla zakoupenou jízdenku na cestu historickým vlakem ke kapličce a ke studánce Vosovka, kde se setkal kníže Oldřich s Prokopem a proměnil vodu ve víno.Po této projížďce jsem pokračovala ,,na dráze,, a nechala se odvést směr Český Šternberk. Ten je úžasnou dominantou Posázaví. Zde se vystřídalo na 20 generací Sternbergů. Bohužel baterie se vybila a já měla smůlu, že jsem nemohla zdokumentovat úžasnou vyhlídku z nádvoří, představení pana sokolníka, který nás nechal pohladit si sovu Amálku a hrnčířské trhy v podhradí. Z Českého Šnernberka jsem nabrala směr ,,po zelené turistické,, podél řeky Sázavy. Ani nelze popsat krása, kterou tento terén se zalesněnými svahy a hlubokým zářezem řeky má. V podvečerních hodinách jsem dorazila zpět do ,,naší,, Sázavy a dala si výýýýborný a zaloužený nášup v Hostinci za vodou (doporučuji!!!).Naše ubytování v místní Sokolovně bylo skromné,ale velice příjemné. Lze jí využít ke krátným pobytům. Určitě plánuji se do těchto míst vrátit, protože nelze projít vše co bych chtěla za víkend.